الأحد، ٣٠ مارس ٢٠٠٨

أحلى تلات أيام في حياتي

أحلى تلات أيام في حياتي

مؤتمر القاهرة السادس ضد الصهيونية والإمبريالية

ومنتدى الثقافه العربي

الأول بس كنت هشارك في المؤتمر ببعض أعمالي بس للأسف كالعاده

خلص الشغل متأخر قبل ما يبدأ المؤتمر بكام ساعه ومش لحقنا نطبعهم واتلغوا

ودي كانت البدايه

.
.
.

الجميل بقه .. عارفين لما تكونوا بتعملوا حاجة متعبه جدا ومرههقه جدا جدا وبتحبوها

أهو انا بحب واموت في الجو ده

اقصد وسط بتوع كفايه والاشتراكين وحزب الكرامة والغد والعمل والجبهه وصحفين من اغلب الجنسيات ووفود من بلاد كتير وناس من حزب الله وفلسطين

عااااااالم ولا في الخيال .. تخيلوا لما تقعدوا 3 ايام في حاله زهوووول

وكميه من المعلومااات والرهييييبه والندوات السياسية اللي بعشقها وبتفرج عليها بس في التليفزيون لا ده انا بحضر فيها وممكن كمان اشارك في النقاش

.
.

قابلت المرشد وحمدين صباحي وعبدالمنعم محمود وعبدالجليل الشرنوبي

دول قابلتهم وفي اللي سلمت عليهم منهم بس هما ما يعرفونيش

وقابلت ناس تانية برده

محمود سعيد (مدونة ابن اخ)

و شلة ايتـ.. اقصد المخابرات احم ..

وفكرونى باللذي مضى وايام لذيذة انتهت بخناقه وتهزيء على ودنه

وقابلت ابناء الاخوة اللي بيتحاكموا محاكمات عسكرية

ده اول يوم

طبعا كميه الذهول ومنظر النقابه واللوح المعلقه في كل حته والفعاليات والاسلوب الرائع

بس اتغظت اوى اول يوم لانى كان المفرو ض هقوم بدور كبير بس طبعا علشان كان معادى الساعه 2 وانا وصلت 5 كالعاده فمش لقيت ليه شغلت فاتدايقت اوى

لحد ما دخلت قاعه المؤتمر اللي محدش بيعرف يدخلها غير خواص الخواص :P

وصورت جوه

طبعا دخلت بواسطه كبيرة

ساعتها بس حسيت انى يعنى مستريح شوية

ورجعت الزقازيق في المواصلات في نهايه اليوم
وصلت الساعه 2 وسافرت الساعه 7
مش فاكر نمت ولا مش لحقت

.
.
.
.
.

تاني يوم
كان أحلى يوم في المؤتمر

أول يوم كنت زعلان انى مش اشتغلت

تاني يوم بقه

كنت شغال في حتتين في نفس الوقت

طبعا قصرت في واحده منهم بس حاوليت اديهم حقهم في اليوم التالت

بس بجد راحوا جيبين لي لاب توب وقالوالي اقعد اشتغل واقعد اشتغل طول اليوم لحد ما زهقت واليوم قرب يخلص رحت رايح حضرت ندوتين علشان احس انى استفدت حاجة وعرض فيديو لحزب العمل قساميون في ايام الغضب

ندوه كان ضيفها الدكتور جمال حشمت
وكانت بعنوان وسائل ابداعية

والندوة التانية كان فيها الدكتور عصام العريان وجورج اسحاق

طبعا الدكتور عصام كان عيه زحمة رهييييبه بعد ما خلصت احلى ندوه حضرتها في حياتى

فرحت للاستاذ جورج اسحاق وقعدت اتكلم معاه في كام حاجة كنت عاوز اتناقش معاه فيها وحبه وهبت عاصفه من الناس واتلموا حوليه

وقابلت ناس من السودان ولبنان وبريطانيا وفلسطين وحتت كتيييييرر والله ما هعرف اعد او افتكر مين ولا مين

وقابلت عمر الجارحى طبعا قصرت معاه بس انا كنت بعمل ستميت حاجة .. عمر ده مدون وصاحبي من بتاع كده سنتين وكلنا مع بعض فراخ وشوربة (زي عيش وملح كده)

.
.
.

ثالث يوم حضرت ندوااات كتير والله ما فاكرها من كترها اولها واهمها بتاعت الدكتور محمد حبيب والدكتزر اللي كانت موجوده اللي من جامعه القاهرة وحكت عن تجربتها في غزة كانت رائعه وارخم ندوة كانت بتاعت طلاب الدجامعات اللي دمى اتحرق فيها واعصابي تعبت وفي الاخر سبتها ومشيت

.
.
.

يا جماااااعه محمد عادل ( مدونة ميت)
كان معايا كل يوم واجدع واحد قابلته
محمد ده اخوان وكفايه وصحابه كلهم من حزب العمل

وقابلت صاحب مدونة امير القلوب وناس تانية كتير بس مش متذكر الان
.
.
.

ثالث يوم والله ما فاكر انا عملت ايه تانى

عموما اجدع حاجة كان موووول الكشري اللي وجب معانا في ك الايام

.
.
.

عموما انا عشت 3 ايام في احلى عالم انا بحبه عالم كل سياسة في سياسة
وصحفيين واعلاميين

احلى 3 ايام في حياتى



ملحوظة صغيرة انا الجزمة كانت لسه جديده وبهدلت لى رجلي
وكنت عامل حسابى وواخد معايا قطن وشاش وكتشي حاطه في الشنطة علشان لما رجلي تجيب اخر
اللي عاوز يستمتع بالمؤتمر ده يروح على طبيعته ومش يلبس رسمي

وسدادات اذن

انا ان شاء الله مش هضيع مؤتمر زي ده تانى ولازم احضره كل سنة


12 Comments:

خديجة عبدالله said...

فى الإنتظار ...

ولكن ليس طويلا :)

غير معرف said...

منتظرييييييييييييين.
مش متابعة الاخبار هذه الايام وهيحصلى حاجة وعاوزة اعرف اى حاجة .

غير معرف said...

معلش يا عسكري ممكن سؤال هو انتم بتعرفوا عن المؤتمرات دي ازاي

محمد كمال
مدونة انها لظي

غير معرف said...

شلة المخابرات ...:))))
شكل ناس هتعتقل قريب ان شاء الله :D
وفرحان اوي باللاب توب اللي خدته ...الله يسامحك طول ماكان معاك كان شغلي انا اللي متأخر وسهرتني عليه لتلاته الفجر
عموما عادتك مش هتشتريها حكاية تأخير الشغل دا

Abdullrhman Hassona said...

صحيح عادتك ولا هتشتريها مأخرنا في كل حاجه ربنا ينسينى ايام ما كنت بتأخرني واتهزأ بسببك :D من شلة المخابرات ابقاهم الله لنا وللوطن ... تيييييت ( يارب حد ينقذني قبل ما ادعلى على حد )
الله يرحم ايام ما كنت بقلك تيجي معايا المؤتمر ده السنه اللي فاتت .. دلوقتي جي تقول مش هفوته ومش ..
اهم حاجه انك استفدت مع انى قلبتكم ومرضتش اروح ببدله لانى مجرب وعارف جيين دلوقتى تقولو الرسمي كان مقيدنا هههه
ابقو اسمعوا كلام الناس الخبره بقا :P

أمير القلوب said...

إنتباه ياعسكري..
صدقني أنا سعيد جداً علشان حضرت المؤتمر ده، وبالذات علشان الناس اللى تعرفت عليهم وطبعاً انت أولهم يادفعة..
بارك الله فيك وياريت نتواصل دائماً.
حياك الله

غير معرف said...

السلام عليكم يا عسكري
فاكرني ولا نسيت
على العموم لو نسيتنس ممكن ابقى افكرك من مدونتي و الرابط بتاعها عندك
سلام

غير معرف said...

اه نسيت
بلاش كدب و حياتك يا أمير القلوب
سلام

Hosam said...

تدوينة فله يا عتريسسسسسسسسس

محمود سعيد said...

يا سيدى كنت سعيد بمقابلتك

بس مش واسعة شوية حكاية أحلى 3 أيام ديه :-)

khobayb said...

يا لعب التغطيات يا عمنا

---

بس الغريب إنك رغم إنك رحت الساعة 5 لمعاد الساعة 2 .. انت اللي كنت متغاظ !!

لا

معندهمش حق !!

غير معرف said...

يا جماعة للاسف احنا شعب سلبى ورئيس غبى والصفتين دول ممكن يمحو امة من الوجود لازم نغير او نتغير

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online