الأربعاء، ٣ سبتمبر ٢٠٠٨

التغيير .. بالفضيحة

قليلا ما اكتب وقلت تدويناتي الفترة السابقه ولكنها لظروف خارجة عن ارادتى .. قد اكون الان أمر في حياتي بمرحلة جديده مختلفه لم امر بها من قبل واعتبرها انها من اهم مراحل حياتى والتى ستكون ان شاء الله بداية متميزة لتحقيق احلامى وطموحاتى المحدودة   :)


ونتيجة لهذه التطورات الغريبه الطارئة اصبحت نوعا ما غريب الاطوار امر بحالات تقلب مزاجية غريبه فاحيانا اكون في قمه الفرحة واريد ان اخرج للشارع واقول باعلى صوتى انا فرحاااان وفي هذه الحاله اكون كثير الكلام .. بتكلم ع الفاضى والمليان حتى اصيب من حولى "بالخنقه منى" اعتذر للى اتخنقوا منى ..



واحيانا اكون الانسان الاكثر كئابه على وجهه الارض لا اريد الكلام اصلا وادخل في مرحلة من التفكير العميق الذي يخنقنى حتى اصل الى
 مرحلة :'(  ويطرنى في النهاية للاتصال "بعبدالرحمن واقوله تعال الحقنى انا اتخنقت من نفسي" :s  

قد تكون الكئابه بسبب اننى واجهت صعوبات كبيرة في خطوة من خطوات الانتقال الى هذه المرحلة واحس اننى هزمت او سأتأخر في تحقيق احلامى الموضوعه ..

اخذ بآراء الكثيريين فيما يقابلنى من معوقات واستأنس بارائهم جدا .. لانهم يرون المشكلة من الخارج ولكن في النهايه القرار لى لانى صاحب المشكلة وارى حلول لا يروها ها لان بالتأكيد لا افصح لاحد عن كل المعلومات ..

احيانا استشير احد لانى اريد ان يأيدنى في قرار اتخذته ولكن اريد ان ارى ان قرار هذا صحيح بعض الشيء ام لا .. اضطر كثير للمخاطرة والمجازفه ولكنى احب هذه المخاطرة وأؤمن في النهايه ان لى قدر مكتوب هو فقط ما سأحققه..

معلش وجعت دماغكوا ,, 

انا كنت داخل اكتب على حاجة صغيرة هو منهج بسيط في التغيير ولكنه الاكثر فاعليه والاقوى تأثيرا .. وهو منهجية المحاربة الشعبية للفساد..

مررت بمرحلة انتعاش فكري اثناء امتحانات الثانوية العامة لما كنت ألاقيه من عمليات فضح مستمرة للغش وتسريب الامتحانات والتى كنت اتمنى ان تستمر وتزداد اكثر من ذلك .. والذي اعجبنى اكثر هو احساس الناس بأن الاعلام له قيمه وان عمليه الفضح الاعلامي تأتى بنتيجة .. 


الشورى كنت فرحان اكتر لانها فرجت العالم كله على الفساد والفشل والتخلف الذي وصلنا له حتى لم نستطيع ان نحافظ على مبنى البرلمان الذي ظلت عملية التبريد له على مدار 3 ايام .. هو في امريكا بيطفوا حرايق الغابات ازاي!

واكتمل انتعاشي الفكري برمى طلعت مصطفى في المعتقل المميز لدينا "طرة" وهو المعتقل الحاصل بجدارة على اعتقل الكثير من ...

الغريب ان في المعتقل موجود الان كبار رجال الاعمال في الحزب الحاكم وايضا في القوى المعارضه الاقوى وهيه الاخوان حيث اصبح المهندس خيرت الشاطر وطلعت مصطفى جيران .. ولان في البدايه كان في المعتقل المظلومين فقط اصبح الان المظلوم والظالم وقريبا الظالم فقط ويخرج المظلوم.

وبما ان طلعت مصطفى الرجل الثالث فعقبال الرجل التاني يااارب.

على رغم خزنى لما حدث لانهيار في ابورصه مما قد يأثر على الحاله الاقتصادية ولكن اسعدنى اكثر ان يصل القانون الى احد كبار الرؤوس.. ويارب يتحاكم بالعدل مش يتعمل معاه زي هانى سرور.

المهم الفكرة في ان لو تم انشاء هيئه او منظمة شعبية للابلاغ عن الفساد وكل موظف حكومة وكل عامل وكل مهندس وكل دكتور يلاقي اي عمليه فساد في منطقه معينه يبلغ عنها الهيئة دي وهيه تقوم بالتحقيق وفضح الفاسد في الاعلام ليتم احراج النظام والداخلية والقضاء حتى يأخذ القانون مجراه ..

سنصل في حربنا للفساد اللي وصل للركب اننا نرتقى ببلادنا بطريقه افضل وان ننتقم من كل فاسد من خلال القانون .. ياريت بجد نهتم بالفكرة واكيد في يوم من الايام هتتحقق.

ادعولي .. 

6 Comments:

بذرة امل said...

اول تعليق
فكرة جامدة جدا لو اتحققت هتكون احسن كتير
اشترك معاك فى الرأى بالنسبة ان القانون وصل لاكبر رؤوس فى البلد
انا بصراحة معجبة جدا بموقف النائب العام

Unknown said...

فكره جامده جدا
بس سؤال بسيط

أمال إحنا بنعمل ايه ؟

اللي يؤمن بفكرة معينه ممكن يروجلها بسهوله

اللي شايف انه صح و مؤمن باللي بيعمله
لازم يقول هنا فيه فساد

و هنا و هنا و هنا

ممكن يبقي دكتور في الجامعه

طالب

طبيب

كناس ف الشارع

مهما كان عامل ازاي

اللي مؤمن بقضيه لازم يبقي قوي

تحياتي للفكره..

و ليك أيها العسكري العتريسي

محمد ناصر said...

فكرة جميلة يا حج علي وان كانت قريبة لفكرة شايفينكم اللي أسستها بثينه كامل ...المهم عجبني أوي بداية البوست بتاعك ...فلسفتك في الحياة بجد ملهاش حل...

إِيمَان عَاطِفْ said...

تدعوكم اللجنه المصريه لفك الحصار عن غزه واللجنه الشعبيه لفتح معبر رفح لتلبيه نداء الدكتور حمدي حسن والحمله الشعبيه لكسر الحصار عن غزه ..
للخروج في قوافل بإتجاه معبر رفح من أجل رفع الحصار عن غزه .
وقد أعلنت اللجنه المصريه لفك الحصار عن غزه عن التحرك بقافله من أمام نقابة الصحفيين بالقاهره يوم الأربعاء 10 رمضان الموافق يوم 10 سبتمبر بإتجاه معبر رفح .. علي أن يكون موعد الإنطلاق في تمام الساعه 6 صباحا مباشره .
* نرجو ممن يود المشاركه الإتصال باللجنه علي الأرقام التاليه للحجز من أجل توفير أماكن و أوتوبيسات للجميع
* الإشتراك بالقافله ب 30 جنيه للفرد الواحد
* نرجو الإتصال بالأرقام 0105805657 - 0106832876 من أجل الحجز وتوفير أوتوبيسات للجميع
* من يستطيع القدوم بمساعدات مهما كان حجمها نرجوا إحضارها معه وسيتم إرفاقها بالأوتوبيس لتوصيلها للقطاع إن شاء الله
* عنوان نقابة الصحفيين بالقاهره : 3 شارع عبد الخالق ثروت ( المتفرع من شارع رمسيس) - منطقه الإسعاف - محطه مترو جمال عبد الناصر ( خلف دار القضاء العالي )
الأربعاء 10 رمضان - 10 سبتمتبر
الساعه 6 صباحا
أمام نقابة الصحفيين بالقاهره
قافله بإتجاه قطاع غزه المحاصر
للحجز والإستعلام والمعلومات
0105805657 - 0106832876
فاكس:0223623935

فليعد للدين مجده said...

تنويعات نافعة
التقلب المزاجي اصبح طبيعي فيهذا العصر الملئ يالتنافس والفتن وفي الحديث انه في عصر قادم قد يصبح الرجل مؤمنا ويمسي كافرا
فاللهم سلم

لؤلؤة الاسلام said...

ما شاء الله المدونة رائعة
و بصراحة الاسم عاجبنى اوى
هههههه
و كل عام و انتم بخير
رمضان كريم


و تحيااااااتى

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online