الاثنين، ١٩ نوفمبر ٢٠٠٧

انا مش بحب السياسة .. انا بعشقها


أنا

تقريبا دي أول مرة أتكلم فيها عن نفسي
...
مش هتكلم عن نفسي وانا مين وكده لاني مش ليه مزاج حد يعرف دلوقتي

أنا هتكلم عن حياتي والسياسة

أنا زي أغلب المصريين من أسرة مسلمة مصرية متوسطة

........
متشكل من بلاد كتيييير

مولود في الكويت

نزلنا من الكويت في غزو العراق للكويت

اصل عائلة ابي من ناحية الاب من جزيرة العرب من قبيلة "جرهم" أولى القبائل التى سكنت مكة أيام سيدنا اسماعيل

وننتمى لعائلة الفقى أحد ابناء قبيلة جرهم
وبيقولوا ان عائلة جرهم في الأصل قبل ما تيجي مكة كانوا عايشين في اليمين

يذكر اننا من أبناء سيدنا العباس عم الرسول صلى الله عليه وسلم

جدتي لوالدي من تركيا

وعائلة ماما من ناحية الأم من سوريا
ومن ناحية الأب من مصر

وماما عاشت حياتها في الجزائر وبابا عاش حياته في الكويت

........
عائلة سياسية صميمة

جدي لوالدي كان أحد قيادات حزب الوفد ونائب رئيس حزب الوفد في الشرقية
ومن كبار المستشارين في الكويت

جدي لوالدتى كان احد علماء الأزهر

انا اتولدت سنة 1987
سنة تأسيس حركة المقاومة الإسلامية حماس

أذكر وانا صغير كنت عايش قضايا البسنة والهرسك وسرايفوا

ونتيجة متعلقة في البيت مكتوب عليها
الأقصى الحزين ينادى المسلمين

ماما كانت دايما وانا صغير تحكيلي عن الاقصى وفلسطين وقاعدة فرق تسد

كنت بحب الأطلس قوى واقعد اتفرج على خرايط العالم وعلى حدود الدول واتفرج على خريطة فلسطين واحط خطط عسكرية خيالية لتحرير فلسطين

نشأت وترعرعت في عالم من السياسة

كنت من اغرب الناس كل الناس بتحب تتفرج على الكرتون وأنا بحب اتفرج على الأخبار

حصل حاجات كتير غيرت مسار حياتي

اول مظاهرة حضرتها وانا في 3 ثانوى لما اتوفى الشيخ احمد ياسين

كنت معرفش عنه كتير .. بس اعرف انه قائد حماس في فلسطين وقعيد وعلى كرسي متحرك

الصبح الساعة 8 بفتح التليفزيون لقيت القناة الاولى مشغلة اغنية لمصطفى قمر .. قلبت على النيل للأخبار لقيت خبر في الشريط اللي تحت فضلت مستنى لحد ما جابوا الاخبار وجابوا صور من الخبر .. قعدت اعيط وانا حتى معرفش عنه كتير

وقررت اني لازم اشارك في مظاهرة وقعدت اقول ممكن تكون فين المظاهرة اللي اشارك فيها واحرق علم اسرائيل
فكنت عارف ان الجامعه علطول بتعمل مظاهرات كانت اول مرة انزل الجامعه.. لفيت حوليين سورها ادور ازاي هدخل
ودخلت وشاركت في اول مظاهرة في حياتي وروحت وانا صوتى منبوح وفهمتهم في البيت ان ده شوية برد

اه نسيت اقولكم واحنا اطفال في ابتدائي كنا بنعمل مظاهرات في المدرسة والمدرسيين يجيوا يضربونا بالخرزانات ونروح على الفصل

وكمان في الشارع الجانبي ضد اسرائيل ونجيب ورقة ونرسم عليها علم اسرائيل ونحرقها

طفل ثورجي :)

واتغييرت الاوضاع وكل يوم ويوم يحصل تطورات
هتكلم فيها بعدييين

و يوم ورا يوم السياسة تجري في دمائي حتى اصبحت جزء مني

احم بحب
السياسة والإعلام (الفن خصوصا)

علشان كده محدش يحاول يقنعني بأني ما تكلمش في السياسة

لأن اللي هيمشي جمب الحيط العيال **** عليه

13 Comments:

أسامة مرسي said...

حبيب قلبي عتريس
ايه التاريخ المجيد ده
تاريخ ينبأ بمستقبل سياسي مشرف
لكن ايع يابني النسب العريق ده
حاجة كده فظيعة أنا شكلي هاعمل حسابك بعد كده
بارك الله لك
اوعى تقدم السيفي ده في أي وظيفة
واوعى تفهمني صح!!!!
سلام

العسكري عتريس said...

اه يارررريت تعمل حسابي .. في اي غدوة اي مائدة رحمن يا حاجة بتتاكل

غير معرف said...

اول مره يا عتريس اعرف ان العيله بتعاتكم مش من سكان مصر الاصليين ...هافوتهالك وهاخليك تناضل معانا من اجل مصر

اول مره برضه اعرف انك من مخلفات حرب الخليج ..

واول مره برضه اعرف انك اعرف انك ثورجى كبير ومظاهراتى قديم ...

ع العموم سيبك من دا كله المهم الاصل جميل اوى انك تكون من عيله جامعه منظمة المؤتمر الاسلامى ...

تحياتى ..

اه نسيت .. البوست دا رائع واتمنى المزيد والى الامام دائما ...

Abdullrhman Hassona said...

ماشاء الله انت عيلتك برده كانت عتاريس
دا ده عن العتاريس الكبار امال لو يسعنا الوقت نتكلم عن العتاريس الصغيره في العيله المعترسه دي :D
طيب يا سيدي نتمنالك عترسه شديده في زمن شديد لاحداث اشد
حاول بقا تربط ما بين فنك والسياسه بجد ماشي

ღϠ₡ღأمير الهدوءღϠ₡ღ said...

يار اااااااااااااجل

بقى انت من كل ده

يعني متظبط طيب ما تيلا نسافر ناكل سندوتش بطاطس من تركيا بيقولوا حلو اوي
ههههههههههههههه

أساسا أنت شخصيه هادئه وجميله ورومنسيه ولذيذه ومش فاضيه شخصيه من جميع انحاء العالم

;D

غير معرف said...

ايه داااه ييييييا حااااااج عترييييس انته كده ودين نفسك فى داهيه انته والعتاريس كلهم....خاليك جامب الحيطه احسن =)

غير معرف said...

يقول قائدنا المناضل اللواء مقاتل في إحدي نصائحه للجيل بتاعنا
لو سواق ميكروباص شتمك ماتضيعشي وقتك معاه
وبما إنك لست من عرق واحد
ولا تنتمي لسكان مصر الأصليين فسوف أرفع عليك قضيه أما محاكم أمن الأكورين أطالب فيها بإسقاط الجنسيه عنك ، وخصوصا إن سيادتك مش هتدخل الجيش بالشكل إلي إنته عليه ده
ومن لا يؤدي الخدمه الوطنية فليس منا
ولو إنته عسكري بجد ، طلع لي بطاقه تحقيق الهويه العسكرية من فضلك
أداره الشرطه العسكرية الأكوريه عايزه تتأكد من إنك لا تنتحل صفه عسكرية
ثم ياهذا بالله عليك أما قلت لك إني أكرهه الفن والفناين ، وأعشق الحرب والدمار والخراب والتخريب
سوف أخذك لإحدانا معسكرتنا الخاصه لتري بنفسك كميه الأسلحة المدمره التي نعمل علي تخريبها يوميا وتفكيكها قطعا قطعا كل قطعه فيها أصفر من أصفر عقله في رجلك الشمال
يابني الله يبارك فيك ، شوفلك حته إستخبي فيها

Hosam said...

تاريخ مشرف
بصراحة

Eng / Mohammed said...

هههههههه

ايه يا بنى التاريخ ده

ده انت طلعت لوا مش عسكري

أخـــ مسلمة ـــت said...

ما شاء الله

عيلة تشرف

بس خليط عجيب بجد

سبحان الله التقاء كل الاعراق دي

" وجعلناكم شعوبا و قبائل لتعارفوا"

التقاء غريب

و حياة كلها سياسة

تاريخ لوحده بدون حاضر او مستقبل

يكفي ان يكون فيزا لابو زعبل

سبحان الله

انا كمان اول مظاهرة اشارك فيها كنت في 2 ثانوي

وكانت في وقت استشهاد الشخ ياسين

رحت مع أختي الجامعة و كان يوم سبت

هي نفس المظاهرة

------------

ثبتكم الله علي الطريق

جزاكم الله خيرا

khobayb said...

ههههههههههههه

تدوينة رائعة

وتاريخ جميل جدا

بس متأكد إنها كانت مظاهرات في ابتدائي ؟؟

عشان ايه بقى ؟

عشان لغوا الفسحة ؟

غير معرف said...

هههههههههههههه
من زماااان ماقرأتش بوست حلو كدا ، وضحكت عليه اوي كدا
كويس انك تحب السياسة اوي ، دي حاجه جميله والأحسن انك تحب الاعلام الفني :p

**************
، بس ماشاء الله عارف جدتك لمامتك اصلها سوري وجدتك لباباك اصلها تركي ،بس عرفت من فين
كويس :)))

************
بوست رائع ماشاءالله

شقاوة شعب said...

ايه بس اللخبطة دى
سوريا على تركيا على الكويت على جرهم على سيدنا اسماعيل

انت جاى منين بالظبط


بس بوست لذيذ ...وجميل قوى انك مهتم بالسياسة كدة من صغرك
ده يدل على انك سابق سنك
ربنا يوفقك ان شاء الله



تحياتى
شيماء

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online