الأربعاء، ٣٠ مايو ٢٠٠٧

شوية تدوينات عجبتني وانا بقلب في المدونات


بقالي كام يوم مش عارف اكتب الموضوع ده... وحاسس انه مالوش لازمة بس فعلا التدوينات دي هيه اللي خلتني اكتب الموضوع ده ..

.......فاصل إعلاني مزنوق في بقي......

بس عاوز اتكلم عن حاجة علطول بفكر فيها وشغلاني اليومين ... حالة شوفتها بتحصل للناس كتير .. "عندما يبدأ الفرد في التحدث عن ذكرياته يكون قد دخل إلى مرحلة من الإحباط وضياع الأهداف" لما الواحد بيدأ يتكلم عن حاجات كانت في حياته جميله كان فيها ناجح فلازم نعرف الإنسان ده بيمر دلوقتي بمرحلة من الإحباط وضياع الأهداف وبيتكلم عن ذكريات علشان يحسس نفسه انه ناجح يعنى مثلا تلاقى واحد بيقولك انا لما كنت في 3 اعدادي كنت الاول على الفصل وكنت وكنت .. ده بيكون في الفترة دي فاشل دراسيا وبيحاول يقنع نفسه انه كان ناجح في يوم من الايام ... والحالة دي شفتها على اربعة من اصحابي الفترة اللي فاتت .. وعاوز اقول ان اللي انتم عملتوه ده وفاكرينه ذكريات جميلة .. انتم ممكن تعملوا احسن منه وطول ما انت قلبك لسه بينبض ولسه بتتنفس ولسه الدم بيجري في عروقك ممكن تعمل حاجات كتير محدش عاملها وممكن تحق احلامك بس أول حاجة هيه انك لازم تخرج من المرحلة اللي انت عايش جواها وتبدأ تخطط لاحلامك من جديد وتبدأ الحركة..

خلص الفاصل نكمل


1
- طبعا أكتر تدوينه عجبتني وأثرت فيا جامد .. لحظات و صور لن أنساها مهما حييت .. بقلم خديجة مالك اللي موجود في مدونة .. انسى فعلا كان موضوع جامد جدا أتأثرت بيه جاااامد جدا ومقدرش اسمك نفسي وعنيه دمعت وانا بقراه


2- التدوينة التانية احذروا أن تكونوا جسرا !! بتاعت محمد شاكر في مدونة حارة سد وكان بيتكلم في موضوع مهم جدا بيقع في شباب كتير من الإخوان وانا منهم .. وده ممكن لان احيانا بيتخيلوا مادوا ان اللي بيعملوه من الدعوة هو اللي شغالين فيه وقتهم فبينسوا حالهم مع ربنا ودي بتكون مصيبة انا غرقان فيها وحاسيتها لما قريت الموضوع ده نفسي كل شباب الإخوان يقروه

3 - التدوينة التالتة just die !!! من مدونة أنا كده لأروى الطويل، أروى مخنوقه علشان في ناس هيه مش تعرفهم ولا عاوزه تعرفهم بيدايقوها وبيأذوها على المدونة وفهيه حلت المشكلة دي بأنها بتتمنى تموت علشان لما تموت محدش هيدايقها ... ولا هيعرف يأذيها وهه بتقول أنها بتتمني الموت لما تكون ما عملتش حاجه وحد بيإذيها


4- التدوينة الرابعة بتاعت أنا أخوان اللي كتبها من جوه المعتقل اولى تدوينات منعم السجنية فعلا تدوينة أثرت فيه جدا ومنعم وحشنا جدا مع اني عمري ما شوفته ولا قابلته ..

5- وعجبتني برضه تدوينة ابن أخ بتاعت عاوزين نكون هدهد اللي قال فيها حته مهمه كنت عاوز اكتبها اللي هيه يعرف أعضاء جماعة الإخوان المسلمين أنها لا تحتكرهم وأنها لو بتشغلهم الصبح عندها ، بتشجعهم ولا تمانع أنهم يشتغلوا بعد الضهر فى جمعية خيرية ، أو فى عمل إعلامى أو فى حركة سياسية أو فى زيارات ومعارف وعلاقات عامة أو فى فرقة فنية أو غنائية أو فى تأليف أدبى أو فكرى أو تدريس علمى أو درس فقهى أو حفظ قرآن أو تحفيظه أو .. أو .. أو ..... إيجابية خارج المؤسسة
لكن وللأسف أنا وأنتم بنكتفى بالشغل بتاع الصبح وننام فى البيت بعد الظهر .

4 Comments:

Abdullrhman Hassona said...

فعلا من اجمل ما دونو هذا الشهر ..
كثير ممن نقلت خبرهم اثروا فينا كلنا ..
وممكن كان بيراودني انى اكتب
بس كالعاده انا مش مدون ولا عمري هكون مدون .. ومش هكتب انا عارف نفسي ..
انت عبرت عن ده وده شئ جميل
بالنسبه لموضوع صحابك الاربعه اتمنى مكنش منهم لان عارف انى فاشل منذ ولدتني امى ..
انا عايز اعيط

اروي الطويل said...

لأ ...تدوينتي ما قصدتش بيها كدا
انا في ناس بيأذوني وانا عمري ما أذيتهم وأكاد أكون ما اعرفهمش وبدون سبب
أتمني الموت لما انا اكون ما عملتش حاجه وحد يإذيني
انا علي العكس ...قرفانة تليفونات :)
مش حكاية حد يفتكرني او لا ...حكاية حد يإذيني او لا
لما أموت ماحدش هيفتكر انه يأذيني أصلا :)
دي النظرية ....عبقرية مش كدا

العسكري عتريس said...

لا يا عبدالرحمن انت مش منهم ما تخافش ..

وبعدين انت ليه بتقول على نفسك مش مدون يا بني انت بتعرف تكتب حلو قوي اسمع كلامي انت بس وحاول ... هو انت فاكرني انا يعني اللي بعرف ما انت شايف اهه عجينة


أروى معلش والله انا ضايع في الإنجليزي وشكلي كده فسرت الموضوع حاجة تانية خالص .. عموما انا اسف على الخطأ

احسن حل مع الناس اللي بياذوكي انك تتناسي انهم موجودين اصلا

غير معرف said...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
 

blogger templates 3 columns | Make Money Online